Ήχος ΙΙ: Διαδραστικά Συστήματα Ήχου

Κωδικός μαθήματος
ΕΑΡΕΕ07-ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ / ΣΤ / Η
Σειρά εμφάνισης
13
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ - ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ    [ΛΟΥΚΑΣ ΜΕΣΣΗΝΕΖΗΣ]

Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος 

Το μάθημα είναι μια εξερεύνηση της δυναμικής τομής μεταξύ του ήχου, της τέχνης της επιτέλεσης και της ψηφιακής δημιουργικότητας. Εμβαθύνοντας στην ιστορία και τις σύγχρονες καινοτομίες του διαδραστικού ήχου, αυτό το μάθημα παρέχει στους φοιτητές και τις φοιτήτριες τις γνώσεις και τις δεξιότητες για να δημιουργήσουν ελκυστικές και εμβυθιστικές ακουστικές εμπειρίες. Από τα πρώτα πειράματα πρωτοπόρων όπως ο John Cage έως τις τεχνολογίες αιχμής που διαμορφώνουν το σημερινό τοπίο της ψηφιακής τέχνης, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι που συνδυάζει θεωρία και πρακτική. Το μάθημα αποτελεί μία εισαγωγή στον ηχητικό προγραμματισμό και τη χρήση διαδραστικών συστημάτων ήχου με στόχο την εξοικείωση των φοιτητών και των φοιτητριών με βασικές τεχνολογίες που τα υποστηρίζουν. Παρέχεται εισαγωγή στον ηχητικό προγραμματισμό με χρήση της γλώσσας ηχητικού προγραμματισμού ανοιχτού κώδικα SuperCollider, ενώ γίνεται επίσης αναφορά σε εναλλακτικές πλατφόρμες όπως το Max/MSP και το Pure Data. Παράλληλα, Εξετάζονται βασικές τεχνολογίες όπως πρωτόκολλα επικοινωνίας MIDI και Open Sound Control (OSC), αισθητήρες, ελεγκτές, καθώς και οι χρήσεις τους στις παραστατικές τέχνες και διαδραστικές εγκαταστάσεις.

Στο τέλος του μαθήματος, ο/η φοιτητής/φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:

  • έχει κατανοήσει και να μπορεί να αναλύει την ιστορία και τις θεωρητικές έννοιες του διαδραστικού ήχου.
  • έχει εξοικειωθεί με τεχνολογίες όπως τα πρωτόκολλα επικοινωνίας MIDI και OSC
  • γνωρίζει τις αρχές λειτουργίας διάφορων αισθητήρων για τη δημιουργία ηχητικών διαδραστικών συστημάτων.
  • έχει μάθει τις αρχές του ηχητικού προγραμματισμού με χρήση γλώσσας SuperCollider και πλατφόρμες (Max/MSP, Pure Data).
  • έχει αποκτήσει την ικανότητα δημιουργίας πρωτότυπων εφαρμογών για τις παραστατικές τέχνες και την υποστήριξη διαδραστικών ηχητικών εγκαταστάσεων.
  • έχει αναπτύξει πρακτικές δεξιότητες για ζωντανή επεξεργασία του ήχου με ελεγκτές και συστήματα.
  • έχει αποκτήσει την ικανότητα σχεδιασμού και εφαρμογής τεχνικών μη ψηφιακής και ψηφιακής ηχητικής διάδρασης.
  • έχει αποκτήσει την ικανότητα να δημιουργεί καλλιτεχνικό περιεχόμενο θέτοντας σε εφαρμογή όλα τα παραπάνω.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (1 ώρα) 

  1. Εισαγωγή και Ιστορικά Στοιχεία Ι
  2. Ιστορικά Στοιχεία ΙΙ
  3. Ιστορικά Στοιχεία ΙΙΙ
  4. Ο Διαδραστικός Ήχος στην Τέχνη της Επιτέλεσης
  5. Διαδραστικός Ήχος και Εγκαταστάσεις
  6. Μέσα Διάδρασης Ι: Μη ψηφιακή διάδραση
  7. Μέσα Διάδρασης ΙΙ: Πρωτόκολλο και ελεγκτές MIDI
  8. Μέσα διάδρασης ΙΙΙ: Open Sound Control
  9. Παρουσιάσεις
  10. Διάλεξη προσκεκλημένου/ης
  11. Εναλλακτικά συστήματα
  12. Αισθητήρες
  13. Ανακεφαλαίωση και Αναδρομή

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (2 ώρες) 

  1. Ηχητικός Προγραμματισμός Ι: Εισαγωγή στον αντικειμενοστρεφή προγραμματισμό
  2. Ηχητικός Προγραμματισμός ΙΙ: Το περιβάλλον SuperCollider
  3. Ηχητικός Προγραμματισμός ΙΙΙ: Βασικές αρχές σύνταξης (SC)
  4. Ηχητικός Προγραμματισμός ΙV: Βασικές αρχές σύνθεσης ήχου (SC)
  5. Ηχητικός Προγραμματισμός V: Επεξεργασία ηχητικού σήματος (SC)
  6. Πρόοδος
  7. Ηχητικός προγραμματισμός VI: Διάδραση με το mouse και ελεγκτές MIDI (SC)
  8. Ηχητικός προγραμματισμός VIΙ: Διάδραση με OSC (SC)
  9. Παρουσιάσεις
  10. Διάλεξη προσκεκλημένου/ης
  11. Εναλλακτικά συστήματα (Max/MSP, Pure Data)
  12. Live Electronics (SC, Ableton Live)
  13. Ανακεφαλαίωση και Φροντιστήριο
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 20% - Project προόδου (ομαδικό)
  • 30% - Εργαστηριακές ασκήσεις
  • 50% - Τελικό Project
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Λογισμικό ανοιχτού κώδικα για την ψηφιακή επεξεργασία του ήχου
  • Καταγραφικά ήχου - Ελεγκτές και αισθητήρες
  • Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη
  • Χρήση εργαστηριακών ασκήσεων σε υπολογιστές.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mai και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/4110/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]  [2023-24]

  • Καραμανλής, Ο. (2021). Σύνθεση και Επεξεργασία Ήχου με το SuperCollider. Εκδόσεις Φιλάτος.
  • Λώτης, Θ., και Διαμαντόπουλος, Τ. (2016). Μουσική πληροφορική και μουσική με υπολογιστές. Κάλλιπος [e-book]
  • Γεωργάκη, Α. (2020). Ο ήχος ως υλικό στη σύγχρονη μουσική δημιουργία. Εκδόσεις Fagotto books.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Collins, K., Kapralos, B., & Tessler, H. (2014). The Oxford Handbook of Interactive Audio. Oxford University Press.
  • Collins, N., & Rincón, J. d’ E. (2007). The Cambridge Companion to Electronic Music. Cambridge University Press.
  • Cox, C., &; Warner, D. (2004). Audio Culture: Readings in Modern Music. A&C Black.
  • Farnell, A. (2010). Designing Sound. MIT Press.
  • Menezes, F. (2002). For a morphology of interaction. Organised Sound, 7(3), 305–311.
  • Nyman, M. (1999). Experimental Music: Cage and Beyond. Cambridge University Press.
  • Roads, C. (1996). The Computer Music Tutorial. MIT Press.
  • Runiaro, B. (2014). A Gentle Introduction to SuperCollider. Creative Commons.
  • Truax, B. (1984). Acoustic Communication. Ablex Publishing.
  • Wishart, T., & Emmerson, S. (1996). On Sonic Art. Psychology Press.
  • Wright, M., & Freed, A. (1997). Open Sound Control: A New Protocol for Communicating with Sound Synthesizers. International Computer Music Conference, Thessaloniki.
  • Xenakis, I. (1992). Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition. Pendragon Press.

Μαθήματα Εξαμήνου